Три изложби на музей „Етър“ бяха представени на конференция в БАН

Публикувана на 17.11.2023 в 11:36

Трима специалисти – проф. дин Вера Бонева, Мартина Венкова и д-р Ваня Донева, представиха изложби на музей „Етър“ по време на научната конференция с международно участие „Дебати в музеологията“ , която се проведе в Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей (ИЕФЕМ) при БАН. Темата на тазгодишното издание бе „Разказване на истории в музеитe“.

Проф. дин Вера Бонева постави акцент върху две нови експозиции, с които се запозна малко след тяхното откриване. „Занаяти в риск и жени в изчезващи роли“ – това е заглавието на доклада на проф. Бонева, която предлага много интересни гледни точки. Текстът е лек за възприемане, дори от широката аудитория, без това да нарушава високите професионални критерии, с които авторката е позната в професионалните среди. Проф. Бонева поставя в центъра на своя труд „вратата на спомените“ и около нея изгражда своя разказ за двете нови експозиции – „Открехната врата към отминали времена“ и „Изчезващи занаяти“. Вратата е добре позната на посетителите на музея.

Проф. Бонева припомня:

„Със сигурност е известно, че вратата е издирена и включена в колекцията от основателя музея – Лазар Донков, по чиято инициатива тя става функционална част от гайтанджийската одая, пресъздадена с автентични материали и съоръжения по модела на аналогичен обект, съществувал през Възраждането в местността Тепавиците в Габрово. По решение на експертите, през 2017 г. вратата е демонтирана от гайтанджийската одая и е подготвена за самостоятелно експониране – с цел опазването и по-плътно вписване в музейния наратив. През 2018 г. тя участва във временна изложба „Вратата на спомените“, подредена в пространствата на музея.“

Вера Бонева не пропуска да разкаже за издълбаните върху вратата надписи, които ни връщат към борбите на българите за освобождение от власта на Османската държава в средата на XIX век.

Проф. Бонева споделя в доклада си: „Първоначалният пряк контакт с експозицията породи известно колебание относно съвместимостта на отчетливо открояващия се средищен експонат – дъбовата врата с потънал в легенди и догадки произход (но несъмнено свързан с мъжката половина на света) и почертано феминистката интерпретация на темата за жената в предмодерния социум…След известно времево и физическо дистанциране от първия контакт с изложбата дълбочинният (пре)прочит на визуалния разказ постепенно сговори вратата с останалите му компоненти, но на едно по-абстрактно ниво на интерпретация, каквото несъмнено кураторките Светла Димитрова и Павлина Дамянова са заложили в концепцията си.“

„Водещата сюжетна линия на „Открехната врата към отминали времена“ са идентичностите на жената в традиционното общество – девойка (подготвяща се за омъжване), новобрачна млада жена и омъжена жена с установено положение в семейството на съпруга си. Трите роли креативно са илюстрирани чрез реконструкция на забраждането – моминско с косичник, празнично и ежедневно женско забраждане.“

„И ако изложбата, посветена на елементи от женското битие във възрожденското общество, е „затворена“ основно в символното поле на дома и в магията на женското лъчение, то другата нова експозиция на РЕМО „Етър“, озаглавена „Изчезващи занаяти“, разгръща музейните си разкази в публични места – занаятчийските работилници, търговските дюкяни, и широките пътища, в които са създавани, продавани и използвани продуктите на два традиционни занаята – самарджийството и кантаджийството.“

По време на научната конференция в Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН, в контекста на своя доклад – „В началото бе разказът“, Мартина Венкова също представи двата проекта на РЕМО „Етър“ от 2023 г. – „Отворена врата към отминали времена“ и „Изчезващи занаяти“, като коментира работния процес по тяхното създаване и отличното взаимодействие между кураторите на музея и външен екип от дизайнери по реализирането на концепциите за изложбите.

В доклада си Мартина Венкова разгледа темата за създаването на съвременни експозиционни проекти в българските музеи и се фокусира върху взаимодействието между различните специалности, ангажирани в първата и най-важна работна фаза – оформянето на концепция за експозицията. Авторката представи анализ на серия примери на експозиции, разработени в последните 5 години в България, като концентрира наблюденията си върху процесите на събиране и куриране на съдържание, оформяне на експозиционен разказ и съставяне на първи хипотези за неговото представяне във физическата среда. Анализирани бяха продължителността и последователността на тези процеси с описание на конкретните специалисти, ангажирани във всяка от тях и техните основни дейности. Изследването е оформено на базата на анкети и интервюта с музейни екипи, външни проектанти и консултанти като обхваща проекти от различен характер (постоянни и временни изложби) и на разнообразна научна тематика (история, етнография, археология, изобразително изкуство). Целта му е да представи различни модели на работа при създаването на концепции за експозиции с коментар върху възможностите и предизвикателствата, свързани с тях, в контекста на течащото модернизиране на българските музеи.

Д-р Ваня Донева, зам.-директор на музей „Етър“ се представи на конференцията в ИЕФЕМ с доклад, посветен на популярната изложба „Дарени предмети, споделени истории“. Присъстващите научни специалисти бяха запознати с историята по създаване на тази изложба, съдържанието й, както и идеите за нейното представяне на различни места в страната. В отговор на въпрос, дали се откупуват културни ценности, д-р Ваня Донева сподели, че екипът има много последователна политика в това отношение и в бюджета на музея ежегодно се предвиждат средства за откупки.

В доклада на Ваня Донева се проследява историята на изложбата.

„През септември 2019 г. единственият в България Етнографски музей на открито „Етър“ отбелязва своята 55-годишнина. По този повод институцията инициира дарителска кампания за събиране на снимки, документи, инструменти и етнографски предмети. Във фонда постъпват над 500 вещи, дарени от 53 души. За да се популяризират пред широката публика, част от тях са експонирани в зала 2 на музея във временна изложба, озаглавена „Дарени предмети, споделени истории…”. Текстове към нея разказват любопитни подробности за дарителите, предметите или притежателите им.

Така се постави началото на поредица от изложби, които ежегодно присъстват в събитийния календар на музей „Етър” в периода 2019 – 2022 г. В тях се представят новопридобитите през годината интересни дарения, а личните споделени истории са вплетени в музейния разказ за артефактите.

През 2023 г. екипът подготви нова изложба със същото заглавие, с която гостува в РИМ – Русе. Тя включва селектирани предмети, дарени през последни пет години, подредени тематично и съпроводени от любопитни истории.“

Сподели в

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *